Tasavvufa Göre İlk İnsanın Yaratılışı

İlk Sufilerde böyle bir şey yoksa da sonrakiler, ilk insanın, tekamülle meydana geldiği inancını gütmüşlerdir. Onlara göre, cansızlar, tekamül ede ede mercana gelmiştir. Mercan, katılıkta taş gibidir, fakat zerre zerredir, denizde biter, ürer, çoğalır, denizden boy atınca kurur, taş kesilir. Mercan cansızlardan bitkilere bir doğuş yeridir adeta. Bitki tekamül ede ede hurmaya gelmiştir. Bitkilerle canlılar arasında geçit de hurmadır. Hurmanın başı kesilirse kurur, çiftleşmekle ürer. Hayvanlar da tekamül edince insan meydana gelmiştir. Hayvanların en mütekamili, bazılarına göre attır, bazılarına göre maymunla insan arasında bir yaratık olan “nesna”dır; hatta insan sözünün bile bu nesna sözünden meydana geldiğini söyleyenler olmuştur.

Bu tekamülün, ilk insan meydana gelirken mi olduğu, yoksa hala mı olmakta bulunduğu hakkında açık bir ifade olmamakla beraber, ilk insanın meydana gelişine ait olması kanaatindeyiz. Şeriatte, Adem Peygamber’in ilk insan ve ilk peygamber oluşu inancına karşı da, Adem’den önce nice ademler vardı deyip Adem Peygamber’in insanlığını ilk idrak eden ve vahye mazhar olacak kaabiliyeti kazanan ilk insan olduğunu söylemişlerdir. Ancak burada, Adem Peygamber’in şimdiki insan soyunun atası olduğuna, ondan önce de insanlar bulunup soyları tükendiğine dair haberlerin bulunduğunu söyleyelim.

Kaynak: Abdülbaki Gölpınarlı,'Tasavvuf'

İlgili Aramalar: tasavvufta mercan

Yorum yapmak ister misiniz?

 

Your email address will not be published.